Retailers, let's face the challenges
of innovation together

19
jan
2018
Matthieu JOLLY
Services & Innovation Manager
2 minutes

KLM

During Christmas holidays, were you in Amsterdam and did you go to the airport ? Comfortably installed in a connected armchair, you can turn this waiting time into a conviviality moment spent sharing good conversations with other travelers without even speaking their language.  

Fact

For Christmas, KLM installed 2 connected seats in the Amsterdam-Schipol airport. The airline company wanted to bring together passengers, the time of stop over. For this they got rid of the language barrier. Indeed, they equipped seats, with speakers, microphones and used various API of Google Cloud (Speech, Translation and Web Speech). These KLM « Connecting Seats» translate in real time in any languages !

Once in the armchair, you just need to wait for a stranger to seat in the armchair in front of you and the conversation can then start. Speak up in the microphone and share your best Christmas memories, explain the meaning of Christmas in your country of wish a happy new year to the person facing you. The seat becomes a media and cancel the language barriers.  

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At the end, you will have the opportunity to share a bit of time and impressions with more than 30 different nationalities. Passengers stopped looking at their books and smartphones and got back together for the duration of their stop over. This conviviality time is totally in line with the spirit of Christmas.

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Decoding

En quelques années, le marché aérien est passé d’un transport élitiste à un véritable transport de masse dans lequel se croisent tous les jours des hommes et de femmes venant de tous horizons et voyageant pour des motifs les plus variés. Toutefois, un point commun les réunit : vouloir aller d’un point A à un point B le plus vite possible. De fait, être en transit au sein de l’aérogare est un souci majeur pour les voyageurs.

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Avec « Connecting Seats », KLM propose une experience inédite pour transformer cette attente inutile en moment de convivialité et de détente. Cette volonté était déjà présente l’an passé lorsque la compagnie aérienne avait créé le « Bonding Buffet ». Vingt sièges étaient disposés en cercle autour d’une table située en hauteur. Chaque fois qu’une personne s’asseyait, la table descendait d’un cran. Une fois les vingt voyageurs assis autour d’une table désormais à leur hauteur, le repas pouvait commencer.

A l’heure où la technologie envahie nos vies, ces deux initiatives illustrent parfaitement que nous avons tous besoin de communiquer, de partager des expériences avec nos familles, nos amis voire de parfaits étrangers. Ce besoin de discussion, de partage est structurant pour la révolution vont connaître les magasins. D’espaces de vente, ils vont muter en lieux de vie, incarnations physiques de l’enseigne, de ses valeurs. Les Virgin Money Lounges au Royaume-Uni, le Maif Social Club à Paris ou les Manga Kissa japonais sont à ce titre des exemples inspirants.

 

Conséquence de cette évolution du magasin, les communautés vont plus que jamais structurer la relation client. Dans le cas de KLM, il est intéressant de noter que les deux opérations ne sont pas proposées aux meilleurs clients, les membres platinium du progamme de fidélité Flying Blue, mais bien à l’ensemble des voyageurs ! Il s’agit bien d’engager sur le long terme l’ensemble des consommateurs, clients et prospects.

Matthieu JOLLY
Services & Innovation Manager
Facing with the changes in retail, today's innovations help Matthew to think about tomorrow's relationship between the brand and the consumer.
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